Overslaan en naar de inhoud gaan

Actueel: Veilig Incident Melden (VIM)

20 maart 2018

De afgelopen maanden besteedden we aandacht aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Eén van de aandachtspunten is Veilig Incident Melden (VIM). Wat moet je hier als (medisch) pedicure mee?

In grote lijnen betekent dit dat je een procedure op moet zetten voor het omgaan met (signalen over) incidenten. Misschien heb je die niet op papier, maar in veel gevallen zul je hier in de praktijk al over hebben nagedacht. Een voorbeeld: je behandelt een ingegroeide teennagel. De klant geeft aan “sinds ik bij jou kom heb ik meer pijn”. Volgens de letter van de wet moet je het (bijna-)incident intern melden. Als zelfstandig werkend pedicure ligt dit niet voor de hand. Toch zijn er een aantal zaken waar je aan kunt denken. Leg bijvoorbeeld vast wat de aanleiding (oorzaak) was. Dat geldt ook voor de gevolgen voor de patiënt, of wat deze hadden kunnen zijn. Leg vast wie er betrokken waren en wat je (re)actie was naar hen. Misschien wel de belangrijkste informatie is te melden wat je hebt geleerd van het incident en wat je hebt aangepast in je werkwijze om de kans op herhaling te voorkomen. *

Om leden te ondersteunen ontwikkelen we vanuit ProVoet een protocol dat je hierbij kunt gebruiken. We denken er ook over om bijeenkomsten voor leden op te zetten, waarin je je ervaringen met collega’s kunt bespreken. Wordt vervolgd…

*Bron: www.nvgzp.nl/incidenten-melden-kader-wkkgz/