Overslaan en naar de inhoud gaan

06 december 2019

Campagne eHerkenning van start (ook voor ZZP'ers)

Ondernemers zullen steeds vaker eHerkenning van minimaal niveau 3 nodig hebben om zich online te kunnen identificeren bij de overheid. Daarom start ProVoet in samenwerking met MKB-Nederland en VNO-NCW een voorlichtingscampagne voor ondernemers. 

eherkenning

Digitale sleutel

eHerkenning is een digitale sleutel waarmee ondernemers toegang krijgen tot de online dienstverlening van overheidsorganisaties. Zo doen ze op één manier, met één inlogmiddel veilig en online zaken met de Rijksoverheid, gemeenten, provincies, waterschappen en andere publieke organisaties. Aan dit inlogmiddel zijn kosten verbonden, maar hier staat een hoge mate van veiligheid en gebruiksgemak tegenover.

Steeds vaker verplicht

Instanties stellen het gebruik van eHerkenning steeds vaker verplicht. Zo is het vanaf 1 november 2019 niet meer mogelijk om zonder eHerkenning in te loggen bij het UWV om werknemers ziek te melden. Bij de Belastingdienst is het mogelijk om met eHerkenning de btw-aangifte te doen of een douanevergunning aan te vragen. Maar ook voor het aanvragen van een subsidie of voor het aanvragen van een VOG-verklaring voor een werknemer is eHerkenning nodig. Het is dus belangrijk dat ondernemers snel eHerkenning gaan gebruiken of hun niveau als nodig upgraden.

Machtigen intermediair 

Wanneer een ondernemer een intermediair machtigt om namens haar zaken te doen met de overheid hoeft hij zelf geen eHerkenning aan te vragen. Zie hier voor meer informatie. Let op: Machtigt u een intermediair, let dan bij uw aanvraag goed op voor welke diensten u hem wilt machtigen. U kunt dit bij het machtigen voor verschillende overheidsdiensten aangeven. Klik hier voor meer informatie hierover.

Update bericht: eHerkenning is ook voor ZZP'ers

Veel van onze leden werken op ZZP basis en we kregen wat specifieke vragen over eHerkenning in relatie tot ZZP. Ook zelfstandige ondernemers gebruiken eHerkenning om zakelijke diensten online af te nemen bij meer dan 400 aangesloten (overheids)organisaties. De meeste van deze organisaties identificeren bedrijven, waaronder ook eenmanszaken, op basis van KvK-nummer en zetten daarvoor eHerkenning in. Bij deze organisaties moeten zelfstandige ondernemers inloggen met eHerkenning.
 
Om gebruik te kunnen maken van eHerkenning bij deze (overheids)organisaties moeten zelfstandigen ondernemers ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel (KvK). Een zelfstandige met meerdere ondernemingen kan één eHerkenningsmiddel gebruiken, waaraan de diverse KvK-nummers worden gekoppeld, zodat namens elk van deze ondernemingen kan worden ingelogd met eHerkenning..
 
Een aantal organisaties identificeren eenmanszaken op basis van het BSN-nummer, zoals de Belastingdienst en UWV. Eenmanszaken kunnen bij deze organisaties inloggen met eHerkenning of DigiD.

Let op: na aanvraag van een eHerkenningsmiddel moet men momenteel rekening houden met 4 weken levertijd.

  • Meer weten? Ga naar eherkenning.nl/inloggen
  • Of lees hier uitgebreidere informatie over eHerkenning
  • Download het stappenplan voor het aanvragen van eHerkenning
  • Klik hier voor alle veelgestelde vragen over eHerkenning