Overslaan en naar de inhoud gaan

18 januari 2021

Exameninstellingen TCI en Exuive over de subsidie ‘NL Leert Door’

Deze maand (januari 2021) horen wij meer over de subsidie ‘NL Leert Door’. Wij hopen natuurlijk van harte dat het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de aangevraagde subsidie toekent, aan het samenwerkingsverband waar ProVoet penvoerder van is. Op deze manier krijgen onze leden een mooie kans om zich door te ontwikkelen, wat wij als brancheorganisatie natuurlijk toejuichen.

Wij spraken met Liesbeth Kieboom (TCI) en Anna van der Houwen (Exuive), van de twee betrokken exameninstellingen.

stroomwijzer opleidingen

Hoe kijk jij naar deze subsidie, in zijn algemeenheid?

Anna:
Het is fantastisch dat de overheid deze subsidie ter beschikking stelt. Het is voor iedereen belangrijk om gedurende het hele leven door te blijven leren. Daardoor blijft de bevolking scherp en biedt het de mogelijkheid om door te groeien naar meer, of leuker, werk.
Liesbeth:
De subsidie ‘NL leert door’ haalt de financiële en organisatorische drempel om scholingsstappen te zetten weg en nu we veelal in een lockdown zitten is er veel tijd over voor online scholingen. In een sneltreinvaart creëerde wij een ijzersterk samenwerkingsverband en konden wij aan alle subsidievoorwaarden voldoen, wat unieke mogelijkheden biedt voor deze relatief kleine branche.

Hebben jullie vaker met dit soort subsidietrajecten te maken?

Anna:
Niet in deze branche, maar als het succesvol is gaat dit in de toekomst zeker vaker worden aangevraagd.
Liesbeth:

Alsof alle sterren aan de hemel de juiste richting op wezen zaten we in korte tijd met diverse partijen aan tafel. Exameninstellingen, opleiders en ProVoet met al haar medewerking en expertise.

Waarom zou een pedicure hier (juist nu?) gebruik van moeten maken?

Anna:
Het is juist nu een heel goed idee om de vrijgekomen tijd nuttig te besteden aan een studie. Wat er ook gebeurt in het leven: kennis is altijd waardevol. Het kan je niet afgenomen worden en je neemt het overal mee naar toe. Het gesubsidieerde deel is ook nog eens volledig gratis, mits je binnen de vereiste tijd slaagt.
Liesbeth:
De start van de scholing medio februari, tot de afronding slechts een paar maanden later, kan een uitdaging zijn voor een pedicure die medio februari wellicht weer open kan en voetzorg in te halen heeft. Maar vooral in deze tijd is het goed je te wapenen met kennis, ontwikkeling en vooruitgang zodat je weerbaar bent en blijft.

Hoe zijn de zeven scholingstrajecten tot stand gekomen?

Anna:
De verschillende opleidingsinstituten hebben keuzes gemaakt in wat zij willen en kunnen aanbieden.
Liesbeth:
De scholing zijn onder andere gevormd op basis van de nieuwe beroepscompetentieprofielen, binnen de ontwikkeling van het nieuwe kwalificatiedossiers. Er zijn veel nieuwe perspectieven op scholing, behandeltechnieken en technologische vernieuwingen die we als eerste in deze nieuwe scholingen willen meenemen. Zo kan de pedicure de eerste stappen zetten naar de nieuwe modules ‘medisch pedicure’ en kunnen medisch pedicures profiteren van herziene modules op het gebied van bijvoorbeeld de risicovoet en de nieuwe ontwikkelingen van risico-inventarisatie, analyse en behandelplannen op technologisch vlak.

Waarom zijn er ook IT- en taalcursussen aan het aanbod toegevoegd?

Anna:
Ook IT en taal is belangrijk voor de ontwikkeling. De pedicure van nu moet communiceren met verschillende disciplines en collega’s. Goed Nederlands is daarbij belangrijk. Ook gebeurt tegenwoordig alles digitaal. De moderne pedicure is daarom ook IT-vaardig. De cliëntenagenda, boekhouding, in- en verkoop en btw worden bijgehouden op de computer. Daarnaast stuurt de pedicure ook mailings en is zij actief op social media. De moderne pedicure is echt ondernemer.
Liesbeth:
De IT- en taalcursussen zetten ‘een leven lang leren’ in een breder perspectief. De pedicure komt in de nabije toekomst meer en meer te staan voor internationale ontwikkelingen en samenwerkingsverbanden, maar ook voor technologische ontwikkelingen.

Zijn de scholingstrajecten puur op theorie gericht, of komt er ook ‘praktijk’ om de hoek kijken?

Anna:
De scholingstrajecten zijn in verband met de coronacrisis volledig thuis en online te volgen. Compleet met opdrachten en interactie met de docent en studenten. Voor enkele onderdelen kunnen er ook contactmomenten worden gevolgd.
Liesbeth:
De scholingstrajecten zijn direct gekoppeld aan kerntaken en werkprocessen. Deze gaan natuurlijk over authentieke beroepssituaties. Naast het wapenen met kennis en vaardigheden is het uiteindelijk doel dan ook om aan de slag te gaan met echte beroepssituaties.

Hoe groot is de kans dat deze subsidieaanvraag van ProVoet wordt toegekend?

Anna:
Lastig te zeggen, maar ik juich het heel erg toe. Het is voor ProVoet een mooie kans om mee te helpen het kennisniveau in de branche op te waarderen. Voor ons als exameninstelling is het gunstig, omdat we samen met alle scholen een mooi project kunnen draaien. ProVoet werkt hard voor een goede voetverzorgingsbranche. Als zich de gelegenheid voordoet dat meer mensen kennis kunnen maken met het pedicurevak, dan bevordert ProVoet dat graag. Voor goede en veilige voetzorg zijn goed opgeleide pedicures nodig.
Liesbeth:
Wij hebben ons met dit samenwerkingsverband groot en sterk gemaakt. We zijn zeker zichtbaar en kunnen niet over het hoofd worden gezien. Het is natuurlijk: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Maar we waren er zeer vroeg bij! Voor mij is de uitkomst hoe dan ook een vruchtbare denktank, die zeker een gevolg gaat krijgen. Samen met ProVoet is er een mooie groep gecreëerd, waarmee we in de toekomst mooie dingen kunnen neerzetten op het gebied van ‘een leven lang leren’.