13 maart 2020

Het coronavirus en de werkzaamheden van de pedicure

De wereld is momenteel in de ban van het coronavirus en ook in Nederland stapelen de maatregelen zich op. Maar wat betekent dit nu voor jouw pedicurepraktijk? Hoe ga je zo verantwoordelijk mogelijk te werk vandaag de dag? ProVoet hanteert hiervoor de bronnen van de Rijksoverheid (het RIVM), afgeleiden van ondernemingsorganisatie VNO-NCW en ons eigen Bedrijfshandboek voor de pedicure en medisch pedicure (de ‘Code’).

Let op: dit artikel wordt aangevuld indien er nieuwe, relevante informatie voor de pedicure en medisch pedicure beschikbaar is.

De maatregelen die het kabinet op 12 maart 2020 heeft genomen zijn uitgebreid van Noord-Brabant naar heel Nederland en zijn in hoofdlijnen de volgende:

  • Iedereen in Nederland die klachten heeft zoals neusverkoudheid, hoesten, keelpijn en eventueel koorts moet contacten mijden in afwachting van het ziektebeeld. Je hoeft pas de dokter te bellen als de klachten verergeren. 
  • Evenementen met meer dan honderd personen worden in heel Nederland afgelast, ook op publieke locaties zoals musea, sport en theaters.  
  • Iedere Nederlander moet zoveel mogelijk vanuit huis proberen te werken en/of werktijden te spreiden. 
  • Het kabinet verzoekt dringend om contact met oudere en zwakkere personen te mijden. 
  • Voor zorgpersoneel geldt: werk pas vanuit huis als je klachten en koorts hebt en reis niet naar het buitenland.

Al deze maatregelen zijn ingegaan vanaf 12 maart en gelden tot en met op zijn vroegst 31 maart. 

Hoe moet ik omgaan met mijn pedicurepraktijk in relatie tot de genomen maatregelen van 12 maart 2020?

Heb je zelf last van de volgende klachten: neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts? In dat geval adviseren wij om geen behandelingen uit te voeren en contacten te vermijden. Wees extra voorzichtig met de behandelingen van specifieke risicogroepen, zoals oudere mensen en mensen met een verzwakte weerstand. Andersom geldt dat je er verstandig aan doet om cliënten met bovengenoemde klachten niet toe te laten tot de pedicurepraktijk. Zet bijvoorbeeld een melding op je website, vraag je cliёnten bij binnenkomst of ze klachten hebben en hang een A4'tje met mededelingen op de deur. Indien mogelijk kun je cliёnten ook actief informeren per e-mail. Vraag cliёnten bij binnenkomst ook mondeling na om te controleren of ze de informatie gelezen hebben. Er blijft natuurlijk een 'grijs gebied' aanwezig naar aanleiding van de door het kabinet genomen maatregelen en we adviseren zeker niet bij voorbaat om de pedicurepraktijk direct te sluiten. Als het mogelijk is om de praktijk open te houden, dan kun je gewoon werken. Gebruik vooral je gezonde verstand en houd de meldingen van het RIVM en onze website in de gaten!

Hoe moet ik omgaan met mijn ambulante werkzaamheden in relatie tot de genomen maatregelen van 12 maart 2020?

In hoofdlijnen gelden dezelfde adviezen als voor de pedicurepraktijk. Met dit verschil: als je op locatie werkt wil je van te voren al weten of het verantwoord is om te gaan behandelen en of de cliënt bovengenoemde klachten heeft. Je bent dus overgeleverd aan de plaats waar de behandeling plaatsvindt en de daar geldende regels. We adviseren niet bij voorbaat om geen ambulante behandelingen meer uit te voeren. Wel raden we af om indien je zelf klachten hebt om op pad te gaan. Ga ook niet naar cliënten die klachten hebben. Vraag op voorhand aan je cliënten of ze klachten hebben. Bel of e-mail van tevoren, of vraag het bij binnenkomst na. Zet het op je website en communiceer de aangescherpte maatregelen actief. 

Welke algemene hygiënemaatregelen kan ik toepassen in mijn pedicurepraktijk om verspreiding van het nieuwe coronavirus te voorkomen?

De belangrijkste maatregelen die mensen kunnen nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, zijn heel simpel. Deze algemene hygiënemaatregelen gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen:

  • Was je handen regelmatig met water en zeep
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Geen handen schudden

Mag ik nog de hand schudden met mijn cliënten?

De nieuwe maatregel is dat mensen geen handen meer moeten schudden met elkaar. Ook de algemene hygiënemaatregelen blijven van kracht.

Welke extra maatregelen kan ik nemen in mijn pedicurepraktijk?

  • De toetsen van de pinautomaat twee tot drie keer per dag met een doekje alcohol schoonmaken
  • De toetsen van de computer elke dag met een vochtig doekje afnemen
  • De deurklinken twee keer per dag afwassen
  • De bekleding van de stoel na elke cliënt afwassen
  • De balie waar mensen op leunen twee tot drie keer per dag afwassen
  • Laat cliënten zo min mogelijk contant betalen

Mondkapjes

Er zijn veel vragen vanuit onze leden over mondmaskers en de slechte bevoorrading vanuit de groothandels. We adviseren om gebruik te blijven maken van de groothandels die nog wél mondmaskers verkopen. Doordat mondmaskers momenteel moeilijker te verkrijgen zijn zien we allerlei varianten hierop voorbij komen. Binnen onze branche moeten mondmaskers aan bepaalde eisen voldoen die zijn beschreven in het Bedrijfshandboek voor de pedicure en medisch pedicure (voorheen Code van het Voetverzorgingsbedrijf). Het type dat wij dienen te dragen is IIR en voldoet aan de norm NEN-EN 14683. Het betreft een niet-vocht doorlatend mondmasker. Het wassen van je mondmaskers geeft geen garantie dat het hierna nog voldoende bescherming geeft. Het dragen van stoffen mondmaskers is alleen zinvol als deze voldoen aan de gestelde normen. Mochten er helemaal geen mondmaskers meer verkrijgbaar zijn dan breekt nood wetten, maar op dit moment is dat nog niet van toepassing. 

Zie ook de recent gestelde vraag in de Vakinhoudelijke Kennisbank en het bijbehorende antwoord van het panel:

Mag ik in deze tijd zonder mondkapje werken?

Desinfecteren met alcohol

Ook de verkrijgbaarheid staat onder druk en zal steeds schaarser worden. Het standaard desinfecteren van de voeten met alcohol is tegenwoordig niet meer noodzakelijk. Je kunt er voor kiezen om in plaats van desinfectie de voeten te reinigen met water en zeep. Hiermee bespaar je alcohol ten tijde van schaarste. 

Voorbeelden communicatie met cliënt

Klik hier voor een voorbeeldbrief die je via de e-mail of post kan gebruiken richting cliënten.
Klik hier voor een voorbeeld-A4 dat je kan gebruiken voor op de deur van je pedicurepraktijk.

 

J.W.W. Kerkhof vrijdag, maart 13, 2020 - 10:28

Wij als zzp'er gaan het nu wel slecht krijgen door het viruss bestaat daar geen fonds voor ofzo

J.M.P.F. Van der Velden vrijdag, maart 13, 2020 - 11:41

Dat vraag ik me ook af. Ik las dat Anko er ook mee bezig is voor de kapsel ons.
Hopelijk pakt Provoet dit ook op.
Ik zou ook niet weten waar we hier zelf mee naar toe kunnen.

ProVoet Merijn M. vrijdag, maart 13, 2020 - 12:15

Wij delen deze zorg zeker en zullen al het mogelijke doen om de zorgen van onze leden te benadrukken en vragen om passende ondersteunende maatregelen vanuit de overheid. We behartigen de belangen van onze leden (onder andere) via ondernemersorganisatie VNO-NCW en staan zo direct in contact met de ministeries. VNO-NCW heeft deze zorg die vele ondernemers raakt inmiddels daar ook al kenbaar gemaakt. Kijk hiervoor bijvoorbeeld ook eens op deze pagina van de website van het VNO-NCW.

J.M.P.F. Van der Velden vrijdag, maart 13, 2020 - 13:47

Bedankt voor de reactie.

R.H.C. Ots zondag, maart 15, 2020 - 08:39

Naast het volgen van alle adviezen heb ik een scherm opgehangen dat tussen client en mij hangt. Mocht er toch iemand niezen of hoesten in mijn richting dan verminderd dit in ieder geval de lading die ik rechtstreeks zou krijgen.
Gemaakt van: doorzichtig plastic folie. (Ik heb inpakfolie gebruikt) Met plakband aan plafond gehangen. De onderste halve meter is makkelijk vervangbaar d.m.v. magneetjes aan weerszijden. Door tevens magneetjes onderaan de 2 uiteinden te hangen hangt het mooi stil.
Natuurlijk wordt er even om gelachen maar men vind het een uitstekend idee.

W.J. Kuijpers zondag, maart 15, 2020 - 09:47

Het RIVM loopt ver achter bij de werkelijkheid. Ik vertrouw die informatie niet meer en gebruik mijn eigen gezonde verstand en sluit de praktijk tot nader order. Geen gemakkelijk besluit want ik ben erg betrokken bij mijn werk. Gezinsleden vallen binnen de risicogroep en ik neem dus geen enkel risico.

W. Bakker-Kuijzer zondag, maart 15, 2020 - 14:10

Tsja, ik werk ambulant en heb juist heel veel mensen die kwetsbaar zijn. Ik kan me niet veroorloven gewoon niet meer te werken, krijg mijn boodschappen ook niet gratis in de supermarkt en de huisbaas wil ook op tijd zijn centjes. Een buffer heb ik niet. Zelf heb ik geen gezondheidsklachten.

M.H.A. Janssen zondag, maart 15, 2020 - 18:41

Ambulant ,zzzp er ,welk gebied ,brabant op slot maar hoe zit dat in zuid limbug........ of in groningen??? Overal t zelfde beleid? Of kan ik verantwoord blijven werken!!!

W. Steeman-Wagenaar zondag, maart 15, 2020 - 20:36

Behandel de meest noodzakelijke cliënten en neem tijdelijk geen nieuwe cliënten aan. Bescherm hiermee je bestaande en jezelf . Je werkt hiermee in een lagere versnelling.