Overslaan en naar de inhoud gaan

ProVoet Column: Bewust

29 maart 2018

Zo’n vier jaar geleden verzorgde ik een training over het gebruik van social media in de praktijk. Vol enthousiasme vertelde ik hoe sociale netwerken succesvol kunnen worden ingezet ten behoeve van je bedrijf. Slechts een heel klein onderdeel van deze training belichtte de keerzijde van deze nieuwe media. Niets alles is even positief aan o.a. Facebook, Twitter en LinkedIn. Steeds meer worden we ons bewust van deze het feit ons hele leven terug te vinden is op het internet. 

Google voor de gein je naam maar eens, je schrikt werkelijk van de hoeveelheid hits. Je zou spontaan af en toe je naam gaan wijzigen. Wat ooit op het internet is verschenen over jou zal er voor altijd op blijven staan of, op zijn minst, altijd terug te vinden zijn.

Van een negatieve uitlating over jouw persoon of je bedrijf via social media kun je dus je hele leven last hebben als je pech hebt. Daar staat tegenover dat positieve berichten een enorme boost kunnen geven aan je bedrijf. Best een lastige afweging waar je mee te maken krijgt als je besluit om je actief op de digitale snelweg te begeven. Maar ook al ben je helemaal niet actief op de sociale netwerken, voorkomen kun je het niet als mensen kwaad willen spreken richting jouw persoon of bedrijf op het World Wide Web. Dat vind ik best een afschrikwekkende gedachte. Die bewustwording heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik zorgvuldig teksten formuleer die ik plaats op de diverse social media. 

Is het een kritische tekst? Kan de tekst kwetsend zijn? Zo ja, moet ik herformuleren of juist helemaal niet plaatsen. En bovenal, wat is mijn doel met het plaatsen van een bepaalde opmerking, is social media wel het juiste medium voor dit doel? Het besef dat je inmiddels met social media grote groepen mensen kunt bereiken, mobiliseren en beïnvloeden brengt als gebruiker een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Ik vind het prima om me hiervan bewust te zijn, een mooie basis om naar eer en geweten van gedachten te wisselen op de diverse social media.

Jeannet Schuurman

Jeannet is Bestuurslid Ondernemerschap bij ProVoet.