Overslaan en naar de inhoud gaan

01 oktober 2020

Advies: laat cliënt een mondmasker dragen

"Voor contactberoepen is het advies dat zowel de dienstverlener als de cliënt een mondkapje dragen." Dat zei Mark Rutte op woensdag 30 september in het Kamerdebat na een Kamerbrede oproep. Het gaat om een 'dringend advies' dat per direct geldt. De exacte details worden nog uitgewerkt.

In de huidige Covid-19 protocollen van ProVoet  staat hierover het volgende:

Geef cliënt (eventueel) een mondmasker als de 1,5 meter afstand niet in acht kan worden genomen en er geen andere vorm van bescherming aanwezig is zoals een scherm tussen cliënt en behandelaar.

Vooruitlopend op mogelijke wijzigingen in onze covid-19 protocollen adviseren wij vanaf heden om de cliënt te allen tijde een mondmasker te laten dragen.

In eerste instantie adviseren wij om de verantwoordelijkheid tot het meebrengen van een mondmasker bij de cliënt zélf neer te leggen. Cliënten hoeven niet het type IIR te dragen en daarbij is er nog steeds sprake van schaarste en hoge inkoopprijzen. Heeft de cliënt toch geen mondmasker bij zich? Dan doe je er verstandig aan om er, eventueel tegen een vergoeding, één te verstrekken. Communiceer voorafgaande aan de afspraak dat je een mondmaskerplicht hanteert, zodat er geen onduidelijkheid over kan ontstaan.

Of wij onze protocollen verder aanscherpen hangt af van 20 oktober aanstaande, waarop de huidige, landelijke maatregelen aflopen.