22 april 2020

Situatie pedicure en medisch pedicure ongewijzigd na persconferentie

De persconferentie van het kabinet op 21 april heeft de situatie van de pedicure en medisch pedicure niet veranderd. Pedicurebehandelingen gaan niet door tot in ieder geval 20 mei 2020, met uitzondering van medisch noodzakelijke voetzorg door de medisch pedicure met inachtneming van de juiste hygiënevoorschriften in de pedicurepraktijk en voor ambulant werk. Wel onderzoekt ProVoet momenteel de mogelijkheden bij de overheid tot vervroegde openstelling voor de medisch pedicure. 

Update: wil een dergelijke lobby bij de overheid enige kans van slagen hebben dan dient ProVoet zich nu te richten op specifiek de medische zorg en niet op uiterlijke verzorging. ProVoet kan dat onderscheid in deze maken door de manier waarop de medisch pedicure binnen de zorgketen is gepositioneerd. Een lobby voor zowel de pedicure als medisch pedicure om vervroegd open te mogen voelt wellicht beter, maar heeft geen realistische kans van slagen gelet op de standpunten van de overheid over uiterlijke verzorging. Bij een positieve uitspraak over medisch pedicures is de vervolgstap naar een positieve uitspraak voor pedicures makkelijker te zetten.

Het kabinet gaf tijdens de persconferentie aan de situatie rond het gebruik van beschermingsmiddelen nader te gaan onderzoeken. De tandartsen en mondhygiënisten, die BIG-geregistreerd zijn en oorspronkelijk nooit een wettelijke sluiting opgelegd kregen, hervatten wel hun werkzaamheden. De belangrijkste reden: het gebruik van beschermingsmiddelen, als bijvoorbeeld mondmaskers, was ook vóór de crisis al vanzelfsprekend in hun vakgebied. Aangezien dit ook geldt voor de pedicurebranche is ProVoet direct een onderzoek gestart naar versoepelende mogelijkheden voor de medisch pedicure om eerder dan 20 mei 2020 de werkzaamheden te hervatten, mits zij voldoende beschermingsmiddelen op voorraad heeft.

G. Jacobs woensdag, april 22, 2020 - 13:19

Bedankt voor de up-date. Ik verwacht ook van jullie, voor ons uit te zoeken en op te komen, zodat wij ons beroep weer kunnen uitoefenen. Ik heb vertrouwen, met goede zorg binnen de praktijk (maatregelen), dat wij als pedicures alleen maar positief kunnen bijdragen aan deze tijd. Wij weten al lang hoe belangrijk hygiene zijn en dat wij de hygiene serieus moet blijven uitvoeren. Wij werken me beschermende middelen en hebben ook de juiste houding preventief te zijn met Corona.

G. Jacobs woensdag, april 22, 2020 - 13:22

Sorry voor wat foutjes, te snel getypt. Hygiene is belangrijk. Bedankt Provoet!

M.G.H. Jelsma-van Rixtel woensdag, april 22, 2020 - 13:56

Hoe zit het met de pedicure plus?
Ik werk in een verzorgingshuis en daar al 5 weken niet kunnen werken omdat zij volledig op slot zitten. Er dreigen toch problemen te ontstaan aan de voeten. Ik wil in overleg met hun en toch weer mijn cliënten gaan inplannen . De beschermingsmiddelen hebben wij. Incl.plexiglas. samen met de zorg wil ik de bescherming van de cliënten t.o.v. mij en andersom gaan kortsluiten en in een protocol vastleggen.

G. Folkersma woensdag, april 22, 2020 - 14:10

En wederom inzet vooral voor de medische pedicures. Inzet moet voor alle pedicures gelden. Heb zelf al ideeën voor een scherm tussen mij en de cliënten. Mondkapjes ook nog volop. Handen wassen , allebei. Reinigen materiaal. Genoeg mogelijkheden om het veilig te doen. Heb diverse cliënten met problemen. Pijn etc. Pedicures niet zijnde medische pedicures worden zo een beetje weggezet als nagelknippers, voor de leuk, maar dat is niet zo natuurlijk. DUS STOP ALSJEBLIEFT MET DE VOORTREKKERIJ want ook wij kunnen veilig werken en ook wij hebben veel probleemvoeten te behandelen.

D.C.M. Van Hoof woensdag, april 22, 2020 - 15:38

Kijk naar de koptekst, begrijpend lezen kan soms moeilijk zijn

A.M. van Noort woensdag, april 22, 2020 - 16:02

Helemaal mee eens!!!! Nu wordt weer gekeken of er mogelijkheden zijn voor de MEDISCH pedicure om aan de slag te kunnen gaan. Ik ben ‘gewoon’ pedicure, maar in mijn klantenbestand heb ik veel mensen die echt niet zonder pedicurezorg kunnen. Zij zullen dan naar de huisarts moeten omdat zij last krijgen van bijvoorbeeld verwaarloosde likdoorns. En dan....
De hygiëne regels zijn voor basis pedicures hetzelfde als voor medisch pedicures, dus ik maak mij hier ook enorm kwaad over.

G.C. Luijs-de Boer woensdag, april 22, 2020 - 18:00

Super gezegd !! Pedicure + met veel ervaring weten vaak meer dan de medisch pedicure die net gestart is

T.E. Van der Hoef-Heetmaijer woensdag, april 22, 2020 - 19:34

Super gezegd.

R.M.A. Mussendijk donderdag, april 23, 2020 - 12:09

Helemaal mee eens.

P.G.A.M. Kompier donderdag, april 23, 2020 - 20:20

Eens!

E.M.S. de Wit vrijdag, april 24, 2020 - 16:10

Het stoort mij ook dat alleen medisch pedicures genoemd worden. Terwijl zoals ik, 23 jaar pedicure DV/RV ook niet-gecontracteerde voetzorg verlenen aan klanten die gewoon niet meer bij hun voeten kunnen komen en geen partner hebben die dat voor ze kan/wil doen. Ik maak me zorgen om de klanten die nu zelf aan hun voeten/nagels gaan knippen en eelt gaan verwijderen. Ik vind het heel lastig om gewone klanten, die een voetbehandeling nodig zeggen te hebben, te vertellen dat ik niet mag komen. Als zij mij toestemming geven om te komen met alle voorzorgmaatregelen, waarom dan niet? De thuiszorg komt ook bij diverse klanten en hebben geen mondkapjes of ander beschermingmiddelen. Ik vind het heel moeilijk en frusterend.
Ernestine de Wit, Culemborg

J.M. Paauwe-Duits zaterdag, april 25, 2020 - 21:41

Helaas is dit inderdaad het geval als Provoet actie onderneemt is het voor medische pedicures. Ik heb geen enkele klant zonder voetproblemen, iedereen zit er met smart op te wachten dat ik weer mag beginnen.
Het zou schandalig zijn als alleen medische pedicures weer aan de slag mogen gaan.

S.C.A. Lagerwaard woensdag, april 22, 2020 - 14:11

Ik zie niet waarom er verschil gemaakt wordt tussen medisch pedicure en pedicure. Het gaat om algehele voetzorh. Bij de pedicure komen natuurlijk ook mensen men voetklachten die de pedicure probleemloos kan en mag verhelpen. Ik denk aan mijn arme klanten die hun voeten niet zelf kunnen verzorgen. Als er wordt gewerkt met de beschermingsmiddelen zoals voor de crisis en je voegt een spatscherm toe en iets extra schoonmaaktijd dan is het oké. We slikken maar alles als zoete koek. Ik ben ervan overtuigd dat ik veilig kan werken voor mezelf en zeker ook voor mijn klanten. Het is toch niet te bevatten dat een tandarts wel werkt en wij niet!

M.M.J. van der Spek-Verwijmeren woensdag, april 22, 2020 - 14:25

Nou dat vind ik dus ook
Heb soortgelijk verhaal gepost
Wij betalen toch ook aan Provoet mogen ze er ook voor de gewone pedicure zijn die heeft ook een opleiding gevolgd en werkt ook vlg de richtlijnen

L. Schouten-van de Kreke woensdag, april 22, 2020 - 15:09

Helemaal mee eens!!
Ik heb al een plexie glazen wand besteld die aan het plafond komt te hangen tussen mij en de client.
Mondmaskers, handschoenen, plastic schort en spat bril dan moet het toch kunnen? Desinfect voor de handen van de client en tussen clienten door voldoende ruimte houden voor schoonmaken en desinfecteren.
Ik begrijp ook niet waarom medisch pedicures hierin voorrang zouden krijgen......
Verwacht dat Provoet zich voor al haar leden volledig in wil zetten.

M.M.J. van der Spek-Verwijmeren woensdag, april 22, 2020 - 14:18

Waarom alleen voor de medisch pedicure?
We werken toch allemaal volgens dezelfde richtlijnen
Ik zou zeggen ga voor vervroegde opening voor alle pedicures jullie zijn toch een branche organisatie voor pedicures dan ga je toch voor alle leden

G.G. Huiskamp-Spuijbroek woensdag, april 22, 2020 - 14:33

Ik ben het volledig met jullie eens. Ik werk ambulant met veel ouderen!
Zij kunnen hun nagels NIET zelf knippen en verlangen onderhand eens naar een afspraak! (voordat er echt problemen komen)
Wij behandelen niet alleen maar voor de schoonheid. Dus ik pleit ervoor om pedicures weer zsm aan de slag te laten gaan!!!
Dat tandartsen mogen beginnen, vind ik heel absurd!
Wij zitten nog verder an de klant af(met ons gezicht), dan de tandarts

A. van den Hoek-Scheper donderdag, april 23, 2020 - 22:11

Helemaal mee eens. Provoet moet opkomen voor alle pedicures. Basis , plus, plus plus en medisch. Wij verzorgen de voeten van vele ouderen die niet zelf hun nagels kunnen knippen en ook hun eelt plekken niet kunnen verwijderen. Ze proberen nu zelf wat te prutsen. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd.

J.M.A.M. Bakker-Willemsen woensdag, april 22, 2020 - 14:36

Dank provoet voor al jullie werkzaamheden en werk achter de schermen waar wij geen weet van hebben.

C.H. Gijsbertsen woensdag, april 22, 2020 - 14:42

Goed te lezen dat er nieuwe protocollen gepubliceerd gaan worden! Ik heb wel een vraag als pedicure: wat is de motivatie van Provoet om alleen voor een medisch pedicure vervroegde opening te onderzoeken? Ik ben daar zeer benieuwd naar en mis dat helaas in het artikel.

C.H. Gijsbertsen woensdag, april 22, 2020 - 18:13

Bedankt Provoet voor de update bij de eerste berichtgeving. Ik vind het helder en verduidelijkt de gemaakte keuze in onderscheid voor pedicure of medisch pedicure.

C. Schlärmann woensdag, april 22, 2020 - 14:47

Ik ben het met hier bovenstaande helemaal mee eens maar ook vind ik nog steeds heel onredelijk dat wij vanaf 16 maart gesloten zijn tot in ieder geval 20 mei en niet in aanmerking kunnen komen voor de TOGS regeling omdat de praktijk die nu wel op hetzelfde adres mag staan maar een eigen fysieke ingang of voordeur moet hebben. Dus moeten we het maar doen met sorry we moeten gesloten blijven met 0 euro inkomen. Voor de Coronavirus namen ze ons heel serieus als ondernemer als het gaat om belasting betalen en nu zijn we ineens geen ondernemers meer die gedeeltelijk of geheel hun inkomen verdienen als pedicure.
Hier mag het laatste woord nog niet over uit gesproken zijn. Er moet toch nog een versoepeling komen in deze tijden of uitzondering hoe je het noemen wil om ons ook te ondersteunen anders is de sluiting wel heel zuur.

P.A. Goedhart-Scholten woensdag, april 22, 2020 - 17:17

Kijk even naar de tozo regeling . Gr petra goedhart

D.C.M. Van Hoof woensdag, april 22, 2020 - 15:06

Hoe krijgen we het sociaal media pakket geopend?

A. Schipper woensdag, april 22, 2020 - 15:37

Je kunt op dat logo klikken en dan downloaden. Het zijn er 5.

Y. Mientjes woensdag, april 22, 2020 - 15:08

Ik voel me absoluut niet vertegenwoordigd door Provoet als pedicure plusser met heel veel diabeten en reumapatient in mijn klantenbestand. Alleen maar vervroegde opening voor medisch pedicures? Hoezo???

L.M. Langelaar-Groenendijk donderdag, april 23, 2020 - 18:03

Helemaal mee eens. Sta ook al jaren ingeschreven in het kwaliteitsregister waar verplichte (bij) scholing voor geldt en wat de nodige extra kosten met zich mee brengt. Voel mij nu ook absoluut niet vertegenwoordigd door Provoet.

A. van den Hoek-Scheper donderdag, april 23, 2020 - 22:47

Helemaal mee eens ik voel me ook niet gesteund door Provoet. Het is alleen dr medisch pedicure waar hrt om draait

M.E. Schilperoord woensdag, april 22, 2020 - 15:13

Op de download-link klikken in de ProVoet-mail krijg ik helaas.... Error.... te zien.
Waar kunnen we ze op de site vinden?
Ik hoor/lees het graag.

M.M. Hoogendoorn woensdag, april 22, 2020 - 15:18

Waarom alleen medisch pedicures ?

R. de Voeght-van Persie woensdag, april 22, 2020 - 15:27

Ook ik voel me achter gesteld ik ben nu ruim 7 jaar basis pedicure met best veel oudere cliënten die op dit moment niet zelf hun voeten kunnen verzorgen. Waar ook weinig tot geen bezoek mag komen. De problemen van ingroeiende nagels likdoorns en kloven altijd goed onder controle. Maar door deze lange niet verzorgende periode ben ik bang voor de gevolgen. En eerlijk gezegd ook voor mijn praktijk. Als deze mensen door worden gestuurd naar een medischpedicure waar zij dan onder zullen gaan vallen en ik nog langwr dicht moet blijven dan ben ik straks have klantenbestand kwijt. En daar ik ook voor geen enkele vergoeding in aanmerking kom zou het zomaar kunnen dat ik 7 jaar contributie heb betaald om straks mijn praktijk te sluiten omdat we gezien worden als knippertjes en lakkertjes. Sorry maar ik ben best gefrustreerd door dit hele gebeuren. Begrijp dat we voorzichtig moeten zijn en de volksgezondheid voor alles gaat. Maar persoonlijk en ik denk meerdere met mij vind de voetzorg toch 100x belangrijker dan de nagelsalon of de kapper. Dus Provoet ik hoop echt dat jullie je nu ook hard gaan maken voor de pedicures die ook een gedegen opleiding met erkend diploma hebben gevolg. Want ook wij zijn leden van jullie.

A. van den Hoek-Scheper donderdag, april 23, 2020 - 22:19

Helemaal mee eens ik ben pedicure ++ en kom ook voor geen enkele vergoeding in aanmerking. Dus ik hoop echt dat provoet zich gaat inzetten voor mijn kleine ambulante praktijk met veel ouderen die zelf niet kunnen knippen bv Wij zijn ook lid van provoet heb wel een opleiding gehad en erkend diploma maar heb een reden om niet medisch te zijn. Houd provoet hier dan nooit geen rekening mee

A. Schipper woensdag, april 22, 2020 - 15:39

Ik snap ook helemaal niets van de maatregel dat wij nog gesloten moeten blijven. Zolang ik (medisch)pedicure ben, gebruik ik ALTIJD mijn beschermingsmiddelen. Ih kabinet zitten vast mensen die ook naar een pedicure gaan en weten hoe wij werken. Ik kan er met mijn verstand niet bij. Ben hier heel verdrietig over.

H. De Klerk-Smedinga woensdag, april 22, 2020 - 16:04

Lezen jullie de kop tekst even?
Er wordt hier gesproken over pedicures en medisch pedicures.

G. Folkersma woensdag, april 22, 2020 - 16:41

Ja en dan even verder lezen, medische pedicures eerst open... bla bla

P.G.A.M. Kompier donderdag, april 23, 2020 - 20:24

Lees je ook de rest. Dan gaat het alleen nog over vervroegde openstelling voor medisch pedicure!!!!

A. Van der Spek - van der Wilt woensdag, april 22, 2020 - 16:28

Inderdaad. Lees het allemaal goed. Ik als medisch pedicure wordt ook vaak gezien als nageltjes knipper. Zelfs door de huisarts. Maar je weet toch van jezelf hoe kundig je bent. Blijf erboven staan. Cliënten met medische klachten mag en moet je helpen. Inderdaad met de maatregelen die we van voor de Corona ook gebruikten. Komt het allemaal heus wel goed. Geniet ook maar een beetje van het mooie weer. We zullen het nog druk genoeg krijgen. Sterkte allemaal

I.B. Loen donderdag, april 23, 2020 - 10:15

Helemaal waar! ...allemaal achterstallig onderhoudt :-)

G. Folkersma woensdag, april 22, 2020 - 16:39

Ik heb de update gelezen, Provoet denk dus óók dat wij cosmetisch bezig zijn.... Zo niet ... jullie lobbyen dus niet voor ons. Voel me NIET serieus genomen zeker niet Na de update. Het wordt tijd dat het stigma van cosmetisch ERAF gaat, dáár zouden we echt iets aan hebben. ZWAAR teleurgesteld. Het Provoet lidmaatschap heeft zijn waarde ( geloofwaardigheid )verloren.

M.M.J. van der Spek-Verwijmeren woensdag, april 22, 2020 - 17:18

Die update stelt de gewone pedicure inderdaad echt teleur
Voor het cosmetische komen ze echt niet naar mij hoor
Heb echt wel klanten die last hebben van bepaalde dingen zoals likdoorns ingegroeide nagels etc
Ze doen inderdaad alsof we zomaar iets doen
Dat is toch erg jammer

C.H. Gijsbertsen woensdag, april 22, 2020 - 18:20

Als pedicure wil ik het toch voor ProVoet opnemen, al begrijp ik de gemaakte bezwaren: de update verduidelijkt waarom ProVoet nu voor dit pad kiest. Als de overheid medisch pedicuren zal toestaan want zij vallen binnen de ketenzorg, dan kan de weg voor de (basis) pedicure snel daarna volgen. Argumenten kunnen dat zijn dat ook de pedicure werkt met dezelfde persoonlijke beschermingsmiddelen en volgens dezelfde protocollen.

A.M. van Noort woensdag, april 22, 2020 - 18:32

Juist. Hoe oneerlijk is dit!

M.J. Mensing-Kleefman donderdag, april 23, 2020 - 16:14

Hallootjes zeg. Wat een gedoe. Medisch of niet. Ik ben nu 19 jaar pedicure plus waarvan de laatste 9 jaar medisch pedicure. En kan onderwijs geven en een eigen school voor pedicures. Let wel , wij krijgen meer moeilijke voeten dan een basis.p. maar dat maakt niet uit. Je hebt alle kans om door te leren. Het zal je verbazen wat er dan nog bij komt. Maar vooral. Deze reacties gezien , lijkt mij dat er genoeg voor de houding te leren valt. Wel is het zo dat ik het snap. Veel moeten rondkomen van hun verdiensten maar vooral met de medisch pedicures is het een strop omdat ze een echt beroep cq vak ervan hebben gemaakt. Dus wat angstige reacties betrefd. Even goed lezen. Dat pedicures weer mogen beginnen geld volgens mij ook voor , pedicures plus en basis. Toch???

P.C.M. Stienstra-van Eeden woensdag, april 22, 2020 - 18:58

Wederom bedankt provoet voor alle steun, het regelen van allerhande zaken en de duidelijke info en communicatie. Ik heb al wat medisch noodzakelijke voetzorg verricht en de duidelijke richtlijnen geven me vertouwen dat ik goed aan het werk ben??

D. Kreijkes donderdag, april 23, 2020 - 11:43

Helemaal eens.

E.G. Porton-Uil woensdag, april 22, 2020 - 19:41

Je merkt al duidelijk aan deze reacties dat pedicures en medisch pedicures een soort concurrentie gevoel krijgen. Bovendien medische zorg door medisch pedicures mag nu ook al. Waar zetten jullie nu nog voor in?. Mis ik iets?

S. Achterbergh-Dorrestijn woensdag, april 22, 2020 - 21:10

Zo mee eens!! Hoezo cosmetisch ???? We zijn pedicure en doen niet alleen lakken en knippen! We werken ook volgens hygiëne code en met bescherming!

B.A. Rakké-de Geeter donderdag, april 23, 2020 - 13:05

Mijn mening is ook dat opleiding in deze geen reden zou mogen zijn om wel of niet weer aan het werk te kunnen . Maar dat handhaving hygiëne en corona maatregelen de leidraad zou moeten zijn . En BIG geregistreerd of niet ik durf mij op dat terrein best te vergelijken met een tandarts .. Ben "gewoon" basis pedicure( heb een duidelijke reden waarom ik niet doorgeleerd heb voor medisch) maar heb handschoenen, mondkapjes desinfectie en houd me aan de regels zoals grieperig , koorts niet behandelen etc geen handenschuddend etc .... Ik heb een diploma basis pedicure , aangesloten bij provoet. inderdaad geen medisch pedicure maar volg cursussen bij de vleet en heb daarna een afgeronde hbo opleiding en 15 jaar werkervaring in de gezondheid zorg . Maar zoals gezegd doet dat er mijns inziens niet toe ( die opleiding) maar gaat het er om dat ik veilig kan werken voor mijn klanten, mijn gezin en mezelf en mi kan ik dat net zo goed of misschien zelfs wel beter dan bijvoorbeeld een tandarts .

V.V. Van den Top-Merezhko donderdag, april 23, 2020 - 19:25

?

A. van den Hoek-Scheper donderdag, april 23, 2020 - 22:55

Zo mee eens. Onze ouderen die ik in mijn praktijk heb. die hoeven hun nagels nuet gelakt hebben hoor maar wel regelmatig geknipt omdat ze dat zelf niet meer kunnen. Dus cosmetisch wat cosmetisch

I.C. Van Dorp-Warnaar donderdag, april 23, 2020 - 03:34

Ik ben pedicure met een diabetische aantekening. Ik werk alleen ambulant. Ik heb inmiddels een tegemoetkoming mogen ontvangen. (TOZO) Wat betreft de beschermmiddelen, de mondkapjes die wij in de groothandel kopen, zijn niet afdoende. Mochten wij toch eerder aan het werk (mogen) dan wel met de juiste beschermmiddelen.

D.C.M. Van Hoof donderdag, april 23, 2020 - 10:08

Dank je wel, collega

M.J.F. Geraedts donderdag, april 23, 2020 - 10:20

Ik denk dat het helemaal niet uitmaakt of je nu pedicure, pedicure+ of medisch pedicure bent. Hoe zie je jezelf ? Wij weten dat het niet alleen cliënten zijn die komen om mooi gelakte nageltjes te krijgen. Het grotendeel heeft voetverzorging nodig! Hetzij in de vorm van overmatig eelt, likdoorns ,kloven ingroeiende nagels. Maar vergeet ook zeker niet de mensen die het zelf niet meer lukt. Voor elke cliënt is er een reden dat hij bij jou komt. Alle pedicures zijn bekend met de hygiëne voorschriften en het dragen van beschermingsmiddelen. Allemaal willen we graag onze cliënten weer helpen en staan we te springen om weer open te gaan. Zelf ben ik van mening dat het hele pedicure vak een ondergeschoven kindje is. Kappers, nagelstudio's, fysio worden allemaal genoemd. Vind dat wij als pedicures helemaal niet in deze groep horen. Maar dat is mijn mening.

E.G.A. Thijs donderdag, april 23, 2020 - 11:43

Graag informatie in deze reeks,
wanneer de up-date gaat plaatsvonden,
waar deze te vinden is en
per wanneer deze ingaat.Alvast hartelijk dank!
Met vriendelijke groet

E.G.A. Thijs donderdag, april 23, 2020 - 11:45

Reactie refererend aan:
" nieuwe COVID-19 protocollen voor de pedicurepraktijk en ambulant werk in een 1,5 meter samenleving"

M.A. Van Uum-Westerhof donderdag, april 23, 2020 - 11:51

Afgelopen dinsdag heb ik een cliënt gehad die te laat aan bel heeft getrokken.
Hij is momenteel bezig met een chemo kuur en heeft pas wondroos gehad. Paar weken geleden kreeg hij last van een likdoorn, maar hij wou nog niet bellen want hij wist dat wij als pedicures ook allemaal dicht waren. Hoewel ik wel op mijn website heb staan dat ze kunnen bellen als ze ernstige klachten hebben en dat er dan wordt overlegt. Hij belde afgelopen maandag en hebben we een afspraak gemaakt voor de volgende dag. Hij had netjes een verwijsbrief van de huisarts gekregen. Maar net in die nacht van maandag op dinsdag is de huid stuk gegaan en ontstond er een wond. Dus dit was helaas te laat. Zulke dingen gebeuren nu vaker denk ik. Ik vind dat de mensen gewoon een afspraak moeten kunnen maken als ze last hebben van een likdoorn en of last hebben van hun nagels. Ik heb mijn praktijk zodanig aan gepast dat het goed te doen is om cliënten te behandelen. Ik heb douchegordijn rails bevestigt aan het plafond en een gordijn gemaakt van doorzichtig tafelzeil boven de stoel (dus tussen mij en de cliënt) en bij de toonbank.

E.A.M. Voss donderdag, april 23, 2020 - 13:59

Huilende klanten aan de lijn. Nee niet voor een cosmetische behandeling maar voort een deskundige volwaardige hygiënse behandeling die ze al meer 15 jaar gewent zijn om te krijgen bij mij. Ooit gaf provoet me t advies.. blijf maar wie je bent medische pedicures of plus pedicures hebben je nodig! En nu...ik lees goed jullie zijn met veel inzet bezig echter de rangen en standen hiërarchie die is ontstaan is een punt voor de komende vergadering.. ik had me altijd een volwaardig lid gevoeld. Het maakt me verdrietig

D. Acda-Lamsma donderdag, april 23, 2020 - 14:46

Is een plastiek schort verplicht? Of een luier op schoot die ik uitkook?

P.G.A.M. Kompier donderdag, april 23, 2020 - 20:20

Helemaal met je eens!!!!

A.I. Ungureanu donderdag, april 23, 2020 - 15:28

Ik begrijp van diverse fysiotherapeuten dat zij ook bezig zijn (via WVS) om eerder dan 20 mei te mogen gaan werken op basis van aangescherpte protocollen. Ik ondersteun de visie van ProVoet dat jullie het zelfde trachten te bereiken voor Medische Pedicures. Zeer begrijpelijk besluit. Ik begrijp van de fysiotherapeuten ook dat zij opgenomen gaan worden in het distributiesysteem van persoonlijke beschermingsmaterialen (via GG&GD) O.a. mondkapjes. Is ProVoet hier ook mee bezig, want wij kopen dit al jaren zelf in, maar lopen nu tegen woekerprijzen aan (van € 4,50 excl. BTW voor een doosje van 50 stuks, nu € 45,-- excl. BTW tot € 3,95 per stuk). Graag de mening van uit ProVoet!

E.G. Porton-Uil donderdag, april 23, 2020 - 15:40

ProVoet waar blijft het protocol? Hier hebben jullie de afgelopen weken toch over na gedacht? Niet om vervelend te zijn, maar zo veel dingen zijn schaars of belachelijk duur.

A. Vos-van Everdingen donderdag, april 23, 2020 - 16:02

Ik denk dat alles zo wel een beetje is gezegd nu!
Provoet waar is jullie reactie hierop? Ik denk dat jullie een hele groep mensen zeer teleursteld....

P.G.A.M. Kompier donderdag, april 23, 2020 - 20:27

Wij werken volgens dezelfde protocollen. Anders hadden wij geen diploma hoeven halen en net als de rest die niet aangesloten zijn nageltjes kunnen lakken.

A. van den Hoek-Scheper donderdag, april 23, 2020 - 22:50

Helemaal mee eens ik voel me ook niet gesteund door Provoet het is alleen de medisch pedicure terwijl ik wel in kwaliteitsregister sta .

G.G. Huiskamp-Spuijbroek vrijdag, april 24, 2020 - 12:04

Ik krijg van verschillende cliënten al te horen dat ze beginnende problemen krijgen,
Dit wordt alleen maar erger wanneer wij ons werk nog langer moeten uitstellen!!!

F.M.H. Cornelissen vrijdag, april 24, 2020 - 12:50

Alle lof voor Provoet...ga er maar aan staan! Zoveel meningen.... Lieve mensen, het gaat om meer dan een ‘griepje’! Ik hoop dat iedereen zich dat blijft beseffen!
Ik maak me meer zorgen over de extreem verhoogde prijzen van beschermingsmaterialen die we straks hard nodig hebben voor zowel pedicure als klant.

I. Heitkamp vrijdag, april 24, 2020 - 19:53

Ook ik vind dat Provoet dient te strijden voor ALLE leden, medisch en niet-medisch! Als pedicure kan ik mij prima houden aan alle voorzorgsmaatregelen en hygiënevoorschriften. Dus alsjeblieft Provoet, pleit voor een spoedige heropening van ALLE pedicurepraktijken!!!

R. Di Marzo zaterdag, april 25, 2020 - 12:05

Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat Botox klinieken per 28 april open mogen van het RIVM en OMT en de pedicure branchevereniging heeft het nog niet kunnen regelen....Onbegrijpelijk

G.G. Huiskamp-Spuijbroek zaterdag, april 25, 2020 - 21:09

Als wij met de nieuwe protocollen gaan werken, zijn er dan voldoende beschermingsmiddelen voor ons, eer wij aan de slag gaan.?
Daar er nu nog een ernstig tekort is!!!!!
(waardoor wij niet volledig aan de slag kunnen!)

C.B.J. Schriever zondag, april 26, 2020 - 17:26

Tot en met 22 april was het zo dat wanneer in dit soort berichten ‘medisch pedicure’ stond, wij dit moesten lezen als geldend voor alle KRP-geregistreerden, dus ook pedicures met een aantekening DV/RV. Dus mochten ook wij, pedicures ++ medisch noodzakelijke behandelingen verrichten. En wij doen dit niet om te kunnen verdienen, maar om de eerste- en tweedelijnszorg niet nog meer te belasten. Nu of op korte termijn. Waarom wordt er dan in de nieuwsbrief van 23 april gemeld, dat de pedicures++ alleen nog maar de cliënten met DM en/of RV mogen behandelen en wordt deze beperking niet aan de medisch pedicure opgelegd? Waarom wordt er nu wel onderscheid gemaakt, terwijl er in de kop van bovenstaand bericht nb. staat dat er niets veranderd? Dit zal tot gevolg hebben dat de huisartsen en specialisten toch onze niet-diabeten met voetklachten op hun spreekuur kunnen verwachten. Klachten die wij hadden kunnen verhelpen! Bovendien krijg ik dit echt niet meer uitgelegd aan mijn cliënten; dit gejojo…
Graag reactie Provoet!

C.B.J. Schriever zondag, april 26, 2020 - 17:40

Tot en met 22 april was het zo dat wanneer in dit soort berichten ‘medisch pedicure’ stond, wij dit moesten lezen als geldend voor alle KRP-geregistreerden, dus ook pedicures met een aantekening DV/RV. Dus mochten ook wij, pedicures ++ medisch noodzakelijke behandelingen verrichten. En wij doen dit niet om te kunnen verdienen, maar om de eerste- en tweedelijnszorg niet nog meer te belasten. Nu of op korte termijn. Waarom wordt er dan in de nieuwsbrief van 23 april gemeld, dat de pedicures++ alleen nog maar de cliënten met DM en/of RV mogen behandelen en wordt deze beperking niet aan de medisch pedicure opgelegd? Waarom wordt er nu wel onderscheid gemaakt, terwijl er in de kop van bovenstaand bericht nb. staat dat er niets veranderd? Dit zal tot gevolg hebben dat de huisartsen en specialisten toch onze niet-diabeten met voetklachten op hun spreekuur kunnen verwachten. Klachten die wij hadden kunnen verhelpen! Bovendien krijg ik dit echt niet meer uitgelegd aan mijn cliënten; dit gejojo…
Graag reactie Provoet!

B. Beke van den Berg maandag, april 27, 2020 - 09:38

Wanneer je beide zelfstandige bent gaat de toto niet op

J.L.M. van Leeuwen-van der Haas maandag, april 27, 2020 - 13:55

Ik ben het roerend met je eens. De voetzorg bij ouderen is heel hard nodig en wij werken volgens de richtlijnen en nu met extra voorzorgmaatregelen. We zitten ook ver genoeg van iemand zijn / haar gezicht af.
Bovendien krijgen heleboel pedicures met een praktijk aan huis nu geen vergoeding omdat woon er werkadres hetzelfde zijn en als
je ambulant werk val je ook buiten de boot. Zo oneerlijk

R.A.M. Verkaik-Baal donderdag, april 30, 2020 - 13:45

Even een vraag. Mondkapjes zijn altijd noodzakelijk geweest. De (speciale mondkapjes:) FFp2 en Ffp3 moeten die mogelijk in de toekomst voor een (gewone) pedicure gebruikt worden? Die zijn toch erg duur en zijn ze wel voldoende voorradig? Of is een eenvoudig ("orthofex") mondkapje voldoende en dan na 3 uur weggooien zoals ik lees...…………..?

R.J. Curiel donderdag, september 17, 2020 - 16:00

Je hebt gelijk!