Overslaan en naar de inhoud gaan

Geschillencommissie

Geschillencommissie

Door jouw lidmaatschap van ProVoet ben je aangesloten bij De Geschillencommissie (geldt alleen voor gediplomeerde leden). Dit is een belangrijk onderdeel van het kwaliteitsbeleid van onze branche, van jou als ondernemer en het voorkomt dat klachten onnodig escaleren. Het kan voorkomen dat je niet tevreden bent over een geleverd product of dienst of dat je denkt in jou recht te staan, maar er niet uitkomt met een andere ondernemer. In deze gevallen* kun je met je klacht terecht bij de Stichting Geschillencommissies voor Beroep en Bedrijf (SGB).
De SGB handelt samen met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) en heeft als doel zakelijke geschillen tussen ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf onderling op een goedkope, snelle en eenvoudige manier de wereld uit te helpen. 

Elke geschillencommissie bestaat uit drie leden: een door de Geschillencommissie aangezochte voorzitter (een jurist die ervaring heeft met rechtspraak), daarnaast wordt een lid voorgedragen door uw brancheorganisatie en een door een consumentenorganisatie. Alle leden worden door het bestuur van de Geschillencommissie benoemd en zijn volstrekt onafhankelijk en onpartijdig.

Op dit moment kan iedere ondernemer voor een zakelijk geschil* terecht bij onderstaande vijf geschillencommissies:

  • Geschillencommissie Juridische dienstverlening
  • Geschillencommissie Makelaardij
  • Geschillencommissie Verenigingsregels
  • Geschillencommissie Bedrijfshuishouding (zoals: Energie Zakelijk, Water Zakelijk, VvE Management Zakelijk)
  • Geschillencommissie Overig (zoals: Auteurscontractenrecht, Keurmerk Private Lease) 

Zo kom je in vier stappen tot een goede oplossing

Stap 1
Voordat je een nieuw product of dienst gaat kopen, controleer van tevoren of de andere ondernemer ook aangesloten is bij De Geschillencommissie. 

Stap 2
Je bent ontevreden? Ga dan eerst met je klacht naar de andere ondernemer, voordat je De Geschillencommissie inschakelt. Probeer het probleem samen de wereld uit te helpen. 

Stap 3
Lukt dat niet, dan kun je schriftelijk of per e-mail een klacht indienen bij de ondernemer. Stel een termijn vast om tot een oplossing te komen. Leg de klacht duidelijk vast. 

Stap 4
Kom je er niet uit? Dan kun je de hulp inroepen van De Geschillencommissie. Hiervoor kun je jouw klacht digitaal aanmelden via de website: www.degeschillencommissie.nl. De ondernemer waartegen de klacht wordt ingediend moet wel aangesloten zijn bij een van de zakelijke geschillencommissies.

Wat zijn de kosten?
Voor de totale behandeling van een klacht betaal je een bescheiden financiële bijdrage. Zodra het bedrag is overgemaakt, wordt jouw klacht in behandeling genomen. Word je in het gelijk gesteld dan moet de andere ondernemer jou dit bedrag terugbetalen. Kosten voor een deskundigenrapport hoef je in de regel niet te maken omdat de commissie over eigen expertise en deskundigen beschikt.  De kosten verschillen per geschillencommissie en variëren per geschil (afhankelijk van de hoogte en aard van de factuur/schadevergoeding e.d.). De kosten variëren globaal van € 50,- tot € 750,- (exclusief BTW). 

De Geschillencommissie is er dus niet alleen voor de ondernemer die is aangesloten, maar ook voor de ondernemer die zelf een zakelijke klacht wil indienen.
Nog even de voordelen van De Geschillencommissie op een rij: 

  • Een snelle, goedkope en laagdrempelige procedure;
  • De procedure bij De Geschillencommissie is zo geregeld dat de partijen hun zaak zelf kunnen behandelen. Hulp van een advocaat is niet nodig, maar is wel toegestaan;
  • Geen risico proceskostenveroordeling.

Algemene voorwaarden SGC
De Algemene Voorwaarden moeten in je praktijk aanwezig te zijn, zodat wanneer je cliënt er naar vraagt, je deze kunt overhandigen.

Logo geschillencommissie
Het logo van De Geschillencommissie kun je gebruiken in de communicatie naar je klant. Je bent vrij om dit logo te gebruiken op jouw website, je factuur of in een consumentenfolder.

Logo klein downloaden
Logo groot downloaden 

Bedrijvenregister Geschillencommissie
Een consument kan op de website van de Geschillencommissie kijken of jij als ondernemer bent aangesloten. Alle aangesloten bedrijven en instellingen staan in het openbare bedrijvenregister. ProVoet levert daarvoor jouw gegevens bij de Geschillencommissie aan als je ProVoet toestemming hebt gegeven om jouw gegevens aan derden beschikbaar te stellen. Je kunt je gegevens zelf controleren en indien noodzakelijk aanpassen via Mijn ProVoet/ Mijn gegevens.

Wil je meer weten?
Op de website www.degeschillencommissie.nl vind je meer informatie over onze zakelijke geschilbeslechting. Bellen met onze telefonische informatiedienst kan ook via telefoonnummer 070-310 5310.

* Je kunt alléén gebruik maken hiervan als jouw geschil in één van de vijf genoemde categorieën valt (advocatuur, auteursrechten, energie en water, koude en klimaat, makelaardij)