Mag ik een niet nagekomen afspraak van een diabetespatiënt in rekening brengen?

Vraag

Mag ik wettelijk gezien een niet nagekomen afspraak van een diabetespatiënt (die is aangemeld via de ketenzorg) in rekening brengen bij de patiënt? Deze wordt namelijk niet uitbetaald door de ketenzorg.

Nu heb ik een DM cliënt die bij voorbaat al zegt niet te komen als het regent, sneeuwt, ijzelt en hagelt. Dit betekent dat ik wel ruimte voor deze meneer reserveer, maar als het weer niet optimaal is, ik mijn inkomsten misloop. Kan dit zomaar?

Antwoord

In principe kun je een ‘no show’ in rekening brengen als dit onderdeel is van jouw algemene voorwaarden. Het is aan jou om hierover wel of geen bepaling in jouw algemene voorwaarden op te nemen. In geval van ketenzorg moet je hierop echter ook jouw ketenzorgcontract naslaan. Het in rekening brengen van gemiste afspraken wordt steeds meer gemeengoed in de zorg, ook ziekenhuizen stellen dit steeds vaker in (klik hier voor informatie

Een andere optie die je kunt overwegen is om de patiënt te adviseren om over te stappen naar een ambulant medisch pedicure. Op die manier krijgt de patiënt de zorg die hij/zij nodig heeft en is bij jou de ergernis weg als de patiënt wederom een afspraak niet nakomt. Hier raak je uiteraard een patiënt mee kwijt, maar ben je ook de onzekerheid kwijt of de patiënt de afspraak wel of niet zal nakomen.